Få målt dit kondital og træningszoner

Den submaksimale test kortlægger din udholdenhed og arbejdsøkonomi. Kort fortalt giver testen et indblik i, hvor meget ilt du skal bruge pr. minut pr. kilo, du vejer, ved en given hastighed. Jo mindre ilt du bruger, jo mere økonomisk er det. Jo mindre laktat du udvikler, jo mere udholdende vil du være.
Den submaksimale test stoppes, når den anaerobe tærskel er nået. Varigheden vil cirka være 20-25 minutter alt efter niveau og korrekt udlæg af testen.

Massage har en stor positiv virkning på muskulaturen samt kroppens bløde væv. Det kan fjerne spændinger, forbedre blodcirkulationen, nedbryde affaldsstoffer, der er ophobet i muskler og påvirke lymfesystemet ved at give nynbæring og ilt til vævsvæsken.

Forløbet

Testen er bygget op af en række 5-minutters intervaller, hvor intensiteten stiger en smule fra interval til interval. Imellem intervallerne bliver du prikket, og der er kun brug for én dråbe blod til at måle koncentrationen af laktat i blodet.
Når laktatkoncentrationen pludselig stiger kraftigt, stopper den submaksimale test. Typisk kommer man igennem 3-5 af disse 5-minutters intervaller. Testen kan både tages på cykel og på løbebånd.

Laktatmåling

Vi måler laktat ved at lave et lille prik i en finger og trykke en dråbe blod ud. Det er nok til at give en præcis måling af den mængde mælkesyre/laktat, du har i blodet. Den mængde ændrer sig ved belastning, og det er når mælkesyreproduktionen ændre sig, vi sammen med måling af ændringer i din udåndingsluft (o2/co2) og din puls, fastlægger din aerobe og anaerobe tærskel.

Gennemgang og forklaring af testen

Efter den gennemførte test får du en grundig gennemgang af testdata og materialet:

    • Du får en forklaring af din udholdenhedsprofil, værende VO2max-udnyttelse (kondition/kondital) og arbejdsøkonomi samt intensitetsstyrring (træningszoner).
    • Du får en introduktion til vores tilbud om træningsplanlægning og anbefalinger for re-test.
    • Gennemgangen og forklaringen indeholder ikke, hvordan du anvender testresultaterne i din træning. Her har du enten selv indsigten, en træner eller vi anbefaler, at du bruger vores tilbud om træningsplanlægning.

 

Se priser på tests her

Book en tid online

Har du brug for hjælp, så kan du herunder bestille en tid.